Gå direkt till textinnehållet

Kom inte till S:t Eriks Ögonsjukhus om du har förkylningssymtom - ring oss först!

Kontakta oss

Så kan du kontakta oss på S:t Eriks Ögonsjukhus och så hittar du hit.

Om coronaviruset

Mottagningar

Du som är patient hos oss ska i första hand kontakta din mottagning.

Hitta hit

På kallelsen kan du se till vilken adress du ska. Vi finns på Kungsholmen i Stockholm.

Vi har även en mottagning på Danderyds sjukhus

Adress

Polhemsgatan 50, 112 82 Stockholm (ingång Fleminggatan)

Parkering

Vid entrén finns två korttidsplatser samt två platser för personer med funktionsnedsättning. Cirka 100 meter bakom sjukhuset finns ett fyrtiotal parkeringsplatser. Det kan vara svårt att få parkeringsplats.

Kollektivtrafik

Närmaste busshållplats är S:t Eriks Ögonsjukhus. Närmaste tunnelbana är Fridhemsplan.

Växel

Öppettider: måndag–fredag klockan 8–17

Telefon: 08-672 30 00

Ögonjour för vårdgivare

Vårdgivare som behöver komma i kontakt med ögonjour för akut konsultation under kontorstid kan ringa växeln. Övrig tid ring 1177 Vårdguiden och begär tjänstesamtal till S:t Eriks Ögonsjukhus. Eller sök på Ögonakuten i EK (Inom SLL/Region Stockholm) efter telefonnumret.

Fakturor

Fakturor och högkostnadskort

Har du frågor om patientavgifter, din faktura eller behöver du komplettera ditt högkostnadskort ska du kontakta vår patientadministratör.

Telefon: 08-672 32 36

Fakturor till S:t Erik

E-faktura

Enligt lagen om elektroniska fakturor som gäller från 1 april 2019 ska alla leverantörer till offentlig sektor skicka e-faktura. Som e-faktura räknas till exempel fakturor i Svefakturaformat och Peppol-format, däremot räknas inte pdf-fakturor via mejl som elektroniska. 
 
GLN: 7381036454559 
Van: Opus Capita 
Organisationsnummer: 5565743589 
Momsregistreringsnummer/Vat NO: SE556574358901

Fakturaadress

S:t Eriks Ögonsjukhus AB
Ekonomiavdelningen
112 82 Stockholm

Synpunkter på vården

Dina synpunkter är viktiga i vår strävan att förbättra vården. Det kan gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. 

Har du eller en närstående frågor, synpunkter på bemötande, vård och behandling ska du i första hand kontakta den mottagning som tagit hand om dig. Om du inte vill eller kan tala med vårdpersonalen kan du be att få tala med verksamhetschefen.

Synpunkter och klagomål via 1177.se

Du kan också på ett enkelt sätt lämna dina synpunkter och klagomål till oss via e-tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Du får svar direkt till din inkorg på 1177.se inom fyra veckor. Att lämna synpunkter och klagomål digitalt införs successivt i vården och nu finns möjligheten här. Logga in på 1177.se och hitta oss under ”Mottagningar”. Där finns en länk till e-tjänsten.


Du kan även lämna din anmälan anonymt, men då kommer du inte att få ett svar.

Vår patientvägledare

Patientvägledaren är opartisk och fungerar som en länk mellan dig och sjukhusets olika verksamheter. Du kan kontakta patientvägledaren när du är i behov av råd och stöd under eller efter ditt besök hos oss. Vid medicinska frågor ska du kontakta din mottagning eller 1177 Vårdguiden.

Du når vår patientvägledare genom att lämna ett meddelande på en telefonsvarare. Vi ringer upp inom en vecka.

Telefon: 08-672 30 72

Opartiska instanser fristående från sjukvården

Ibland kan en oberoende part behöva hjälpa till att hantera en händelse som uppstått i samband med vården på sjukhuset. Du har då möjlighet att vända dig till patientnämnden eller Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Patientnämnden är en del av Region Stockholm, men opartisk och fristående från de vårdgivare som möter patienter inom hälso- och sjukvården. Inspektionen för vård och omsorg utreder anmälningar om allvarligare händelser inom vården.

Uppdaterad
26 maj 2020