Gå direkt till textinnehållet
Start > Nyheter > De hjälper patienterna hitta rätt

De hjälper patienterna hitta rätt

11 november 2020

Flytten av S:t Eriks Ögonsjukhus har gjort det ännu viktigare än tidigare att guida patienterna. I den nybyggda huvudentrén finns S:t Eriks nya patientvärdar som kan hänvisa till rätt våningsplan, hjälpa till med sjukresor och besvara frågor.

Tre kvinnor som jobbar i en reception i en sjukhusentré.

Camilla Lundell, Leena Savander och Linnéa Tankred är tre av S:t Eriks nya patientvärdar.

–  Skriver man in sig här, eller är det där uppe?

En kvinna som ska besöka barnögonvårdsmottagningen med sin dotter viftar med kallelsen och ser undrande ut. S:t Eriks patientvärd Linnéa Tankred bekräftar att registreringen sker på mottagningen och frågar om kvinnan vet till vilket våningsplan de ska. 

–  Just sådana här frågor får vi väldigt många av. Patienterna kommer in i vår nya huvudentré och känner inte igen sig. När de får syn på oss känns det nog skönt att kunna gå fram till en person och fråga, berättar Linnéa Tankred.

S:t Eriks Ögonsjukhus flytt till en helt ny fastighet, i en ny stadsdel, skapar utmaningar inte minst för sjukhusets äldre patienter. Tidigare fyllde Röda Korsets volontärer den viktiga rollen att guida patienten från huvudentrén till rätt våningsplan i sjukhuset. Men under den pågående pandemin har volontärerna inte kunnat vara på plats.

Chantall Ankarklo är samordnare för S:t Eriks Ögonsjukhus nya patientvärdar. Foto: S:t Eriks Ögonsjukhus

Nyligen har S:t Eriks Ögonsjukhus skapat en ny funktion med patientvärdar som skulle hjälpa till vid receptionerna på mottagningsplanen. I samband med flytten insåg Chantall Ankarklo, samordnare för värdarna, att de snarare behövde stötta patienterna redan i huvudentrén. Där kan värdarna söka information om patientens besök i journalsystemet Take Care, visa vägen till mottagningen, låna ut rullstolar och ledsaga de patienter som behöver extra stöd.

Chantall Ankarklo upplever att hjälpbehovet är stort och att värdarna är uppskattade av både patienter och personal.

–  Ju fler patienter som hittar rätt och får hjälp desto bättre blir patientbesöket som helhet. Vi har valt att bemanna med fler än en värd samtidigt i huvudentrén för att ge bästa service till våra ofta synsvaga äldre patienter, säger Chantall Ankarklo. 

Om patienten behöver extra stöd inför besöket åker S:t Eriksvärden med upp till mottagningen och hjälper till med ankomstregistreringen. Efter besöket kan värdarna hjälpa till med färdtjänstbokning. 

–  I första hand bokar patienten färdtjänst på egen hand men än så länge saknas färdtjänsttelefon i entrén. Så ibland hjälper vi patienterna att boka hemresan, vilket många tycker är väldigt skönt, berättar S:t Eriksvärden Leena Savander.

Under intervjun störtar plötsligt en upprörd kvinna fram. Hon är arg för att hon behövde legitimera sig på apoteket och nu vill hon prata av sig med S:t Eriksvärdarna.

Linnéa Tankred tycker det är givande att hjälpa patienterna i huvudentré. Foto: S:t Eriks Ögonsjukhus

–  Visst händer det att patienter och besökare är stressade och irriterade, även om de allra flesta är trevliga. Då känns det skönt att inte vara ensam. Fastighetsägaren har en receptionist som sitter här intill mig, säger Linnéa Tankred.

Fastighetsägaren Hemsö har en receptionist för fastighetens olika hyresgäster men S:t Eriks Ögonsjukhus gjorde bedömningen att det behövdes ett särskilt stöd för S:t Eriks patienter, inte minst efter flytten till Solna. S:t Eriks nya byggnad ligger på Eugeniavägen mitt emot Karolinska Universitetssjukhuset, och Chantall Ankarklo berättar att en del patienter hamnar fel.

I september 2020 flyttade S:t Eriks Ögonsjukhus från Kungsholmen i Stockholm till Eugeniavägen 12 i Solna. Foto: Jens Sølvberg

–  Ett antal av våra patienter går till Karolinskas entré, och på motsvarande sätt får vi hänvisa patienter som egentligen ska till Karolinska. Dessutom hittar många budbilar inte rätt. Det är nog naturligt den första tiden efter en flytt, men skyltningen på Eugeniavägen behöver bli bättre, tycker Chantall Ankarklo.

Varje vecka möts patientvärdarna och samordnaren för att diskutera aktuella frågor. Värdarna för också statistik över vilka ärenden de får ta hand om. På sikt tror Chantall Ankarklo att rollen kommer att utvecklas vidare.

–  Det är jätteroligt att arbeta tillsammans med värdarna, de är så professionella och fyller en viktig funktion. Det märks att de tycker om sitt jobb, säger Chantall Ankarklo.

Uppdaterad
12 mars 2021