S:t Eriks logotyp i blå.

Ny logotyp för S:t Eriks Ögonsjukhus

Under våren 2025 förnyas S:t Eriks Ögonsjukhus grafiska profil. Första steget är en ny logotyp som blir tydligare och bättre anpassad till digitala format.  

S:t Eriks grafiska profil kan ses som ett regelverk för hur logotyp, typsnitt, mönster och färger får användas. Nuvarande grafiska profil togs fram för 20 år och sedan dess har endast mindre justeringar gjorts. Logotypen, som ursprungligen togs fram för tryckt material, fungerar inte särskilt bra i digitala sammanhang, i små storlekar eller vid låg upplösning. Eftersom kommunikationen idag till stor del sker digitalt, behöver logotypen anpassas.

Ny logotyp

Den nya logotypen bygger vidare på den nuvarande syntavleinspirerade formen, men har ett tydligare typsnitt som förbättrar läsbarheten både i tryckt och digital form. Logotypen kommer att finnas i blått, svart och som inverterad, eller vit logotyp.

Här kommer du att kunna se den nya logotypen

Från och med den 3 februari kommer den nya logotypen att bli synlig, framför allt på webben och i digitala kanaler, men även i tryckt material. Dock kommer den gamla logotypen att leva kvar under en övergångsperiod, eftersom vi månar om miljön och inte slänger något i onödan.