Bra att veta inför ditt besök
Här har vi samlat information som är bra för dig att känna till innan ditt besök på S:t Erik.
Boka om tid
Du måste boka om eller boka av ditt besök senast 24 timmar före avtalad tid, annars får du som regel betala full avgift.
Du får betala full avgift för ditt besök om du
- uteblir från ett bokat besök
- avbokar ditt besök mindre än 24 timmar före besöket.
Detta gäller även om du är under 18 år, över 85 år eller om du har frikort.
Boka om via 1177 e-tjänster eller ring din mottagning. På din kallelse framgår vilken mottagning du ska ringa till.
Digitala tjänster och videobesök
Många ärenden kan du utföra digitalt genom 1177:s e-tjänster och appen Alltid öppet. Som patient på S:t Erik kan du till exempel få en digital kallelse eller göra ett videobesök via Alltid öppet. Med hjälp av 1177 e-tjänster kan du till exempel avboka och omboka besök, förnya recept och läsa din patientjournal. Vilka tjänster som erbjuds varierar beroende på vilken mottagning du går på.
Frikort
Frikort gäller hos oss. Läs mer om högkostnadsskydd för öppenvård på 1177.
Journalkopior
Behöver du journalkopior efter ditt besök, kan du själv logga in på 1177.se och läsa och/eller skriva ut kopian.
Logga in på 1177
Ledsagning
Vänd dig till informationsdisken i sjukhusets entréhall om du behöver ledsagning till din mottagning.
Legitimation
Vi kommer att be dig visa din legitimation när du söker vård, så glöm inte att ta med den. Då minskar risken för att någon annan får behandling i ditt namn och för att felaktiga uppgifter registreras i din patientjournal.
Utöver legitimation räknas även svenskt pass som en godkänd id-handling.
Operation
Varje år genomför vi cirka 10 000 operationer. De kan vara större och mindre operationer i antingen lokalbedövning eller narkos. Inför alla operationer behöver du förbereda dig.
Patientavgift
På 1177.se kan du läsa om vilka avgifter som gäller för hälso- och sjukvården i Region Stockholm.
Patientavgifter
Patientavgiften betalas i kassan vid respektive mottagning.
Patientvägledare
Patientvägledaren är opartisk och fungerar som en länk mellan dig och sjukhusets olika verksamheter. Du kan kontakta patientvägledaren när du är i behov av råd och stöd i samband med ditt besök hos oss. Vid medicinska frågor ska du kontakta din mottagning eller 1177 Vårdguiden.
Du når vår patientvägledare genom att lämna ett meddelande på en telefonsvarare. Vi ringer upp inom en vecka.
Telefon: 08-123 230 72
Provsvar
Du kan ta del av vissa av dina provsvar via e-tjänsten Journalen, som blir tillgänglig när du loggat in på 1177.se.
Sjukresa
Vid vissa medicinska tillstånd och behov har du som patient rätt till betald transport mellan hemmet och din vårdgivare, så kallad sjukresa. Beslut om sjukresa tas av din opererande läkare.
Sms-påminnelse
Du kan få en påminnelse via sms dagen före ditt besök. Meddelandet innehåller information om tid och plats för ditt besök.
Säg till din läkare, eller fyll i en blankett på din mottagning, så ansluter vi ditt mobiltelefonnummer till tjänsten.
Synpunkter på vården
När du eller närstående har frågor, synpunkter eller klagomål rörande vården och servicen hos oss ska du i första hand kontakta den mottagning som tagit hand om dig. Personalen kommer att rapportera dina synpunkter så att de kan bidra till förbättringar i till exempel rutiner eller information.
Tolk
Du har rätt till tolk eller teckenspråkstolk, om du behöver det. Även talskadade har rätt till kommunikationshjälp.
Tolkning till mitt språk
Tolktjänster vid funktionsnedsättning
Uteblivet besök
Du får betala full avgift för ditt besök om du
-
uteblir från ett bokat besök
-
avbokar ditt besök mindre än 24 timmar före besöket.
Detta gäller även om du är under 18 år, över 85 år eller om du har frikort.
Vårdpersonal under utbildning
S:t Eriks Ögonsjukhus är Sveriges största utbildningsorganisation inom ögonsjukvård. Vi utbildar framtidens specialistläkare, ögonsjuksköterskor, ortoptister och optiker. Under ditt besök kan du möta medarbetare som genomför delar av sin praktiska utbildning hos oss.